الشروق الإدفوى
https://edfusunrise.blogspot.com/
https://edfusunrise.blogspot.com/
https://youtu.be/4vmw0NnpAb4
..............................................................
......................................................................
................................................................................
.................................................................................
..........................................................................
.............................................................................
er="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share" allowFullScreen="true">
.................................. ....................................
..................................................................................
......................................................................................
https://youtu.be/Xo3Ou_rFF8Q?t=3
......................................................................................
...................................................................................
https://youtu.be/Xo3Ou_rFF8Q?t=3
...................................................................................
https://edfusunrise.blogspot.com/
................................................................................
...................................................................
https://youtu.be/Xo3Ou_rFF8Q?t=3.......................
......................................................................................
..................................................................................
...................................................................
https://edfusunrise.blogspot.com/
https://edfusunrise.blogspot.com/
.......................................................................
الإعلان
........................................................................
..............................................................
....................................................
الترحيب
مرحبا بكم
الترحيب .................................................................... .........................................................................الثلاثاء، 3 ديسمبر 2019
الاثنين، 2 ديسمبر 2019
سورة البقرة- عرض عبد العزيز يس
سورة البقرة
عرض: عبد العزيز يس
أنا بحب سورة البقره جدا ، بس دايما
كنت بسأل نفسي سؤالين وماكنتش عارفه إجابتهم
أول سؤال هى ليه سورة البقرة اسمها كده؟
ثانى سؤال هو ايه علاقة مواضيع سورة البقرة ببعضها ، يعنى ربنا سبحانه بيتكلم فيها عن مواضيع كتير أوى ، ايه علاقة المواضيع دى كلها ببعضها ؟
سورة البقرة من أكثر السور القرآنية اللى المستشرقين خدوا عليها مطاعن ، كانوا بيقولوا سورة 286 آية 49 صفحة ، انت مش عارف انت طالع منين وداخل فين ، كل شوية الموضوع يتغير .
بل لدرجة إن بعض كبار علماء التفسير قال سورة البقرة لايوجد ترابط بين آياتها ، فهى سورة كلها أحكام .
وظهر فريق آخر من العلماء ردوا على المستشرقين إن مافيش كلمة فى القرآن مالهاش حكمة ، بل كل كلمة ليها حكمة وترابط مع غيرها لإن ده كلام ربنا سبحانه .
اجابة السؤال الأول وهو سبب التسمية ، واحد من بني إسرائيل قتل واحد تاني ومكانوش عارفين مين اللي قتله ، راحوا لسيدنا موسى -بصفته النبي- وسألوه مين اللي قتل ، باعتبار انه أكيد متصل بالله
ف ربنا رد على سيدنا موسى بأمر ذبح البقرة الصفراء عشان كده هما ردوا بعدها "أتتخذنا هزوا"
يعني احنا بنقولك مين اللي قتل الراجل تقولنا اذبحوا بقرة !
وقعدوا يماطلوا كعادة بني إسرائيل ، بعد ما ذبحوا البقرة، ربنا امرهم يضربوا الشخص المقتول بعظم البقرة الصفراء المذبوحة، ولما عملوا كده الشخص قام بعد موت وقال مين اللي قتله.
"فقلنا اضربوه ببعضها كذلك ييحي الله الموتى ويريكم اياته ..".
القصه كلها عن معجزه تبين قدرة الله تعالي وانه لا يستحيل عليه شئ .
إجابة السؤال الثانى باختصار هنحاول نربط الآيات ببعضها فى إيجاز .
سورة البقرة جزءين ، الجزء الأول عبارة عن 3 قصص ل 3 خلفاء فى الأرض .
الخليفة الأول هو سيدنا آدم "إنى جاعل فى الأرض خليفة" .
ربنا كلفه تكليف وكانت النتيجة إنه عصى ثم أطاع و جاب 50% فى التكليف "وعصى آدم ربه فغوى "
الخليفة التانى بنى اسرائيل "ولقد اخترناهم على علم على العالمين".
ربنا كلفهم تكليف ، كانت النتيجة 0% مسابوش معصية فى حق الله إلا فعلوها .
الخليفة الثالث إبراهيم عليه السلام "إنى جاعلك للناس إماما"
كانت النتيجة 100% وأطاع تمام الطاعة .
الجزء التانى من سورة البقره كله أحكام ، احكام الصيام والقصاص والأسرة وتحريم الربا وأحكام الدين والإنفاق .
ربنا قبل مايقول لنا الأحكام ، بيقول لنا انتو هتبقوا مين فى التلاته ، هتبقوا زي آدم (تطيعوا وتعصوا) ، ولا زي بنى اسرائيل "قالوا سمعنا وعصينا" ولا زى ابراهيم تطيعوا تمام الطاعة .
علشان كده الجزء الأول كان فيه قصة الثلاث خلفاء وبعد كده الجزء الثانى الأحكام والتشريعات
وفي الآخر قوله تعالي "لله مافى السموات ومافى الأرض وإن تبدوا مافى أنفسكم أو تخفوه يحاسبكم به الله ".
لما نزلت الآية راح الصحابة للنبى صل الله عليه وسلم وبكوا وقالوا يارسول الله أمرنا بالصلاة والصيام والزكاة فصبرنا وامتثلنا لأننا كلفنا بما نطيق ولكن هذا تكليف بما لانطيق ، فقال النبى صل الله عليه وسلم لاتكونوا كبنى اسرائيل مع موسى قالوا سمعنا وعصينا ولكن قولوا سمعنا وأطعنا ، ف لما قالوها وأكثروا منها مدحهم الله بقوله تعالى "آمن الرسول بما أنزل إليه من ربه والمؤمنون " ، "وقالوا سمعنا وأطعنا غفرانك ربنا وإليك المصير ".
ونزل التخفيف من الله عنهم بقوله "لا يكلف الله نفسا إلا وسعها لها ماكسبت وعليها مااكتسبت" .
والختام بدعاء الصحابة لله بقولهم "ربنا لاتؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا " يعنى بلاش تعاملنا يارب زي آدم لو عملنا زيه ف نسينا التكليف او أخطأنا ف تطردنا من جنتك .
"ربنا ولاتحمل علينا إصرا كما حملته على الذين من قبلنا" متعاملناش يارب زي بنى اسرائيل ، الإصر هو الشىء الثقيل على النفس لإن ربنا قالهم (فتوبوا إلى بارئكم فاقتلوا أنفسكم) .
"واعف عنا واغفر لنا وارحمنا أنت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين ".
أول سؤال هى ليه سورة البقرة اسمها كده؟
ثانى سؤال هو ايه علاقة مواضيع سورة البقرة ببعضها ، يعنى ربنا سبحانه بيتكلم فيها عن مواضيع كتير أوى ، ايه علاقة المواضيع دى كلها ببعضها ؟
سورة البقرة من أكثر السور القرآنية اللى المستشرقين خدوا عليها مطاعن ، كانوا بيقولوا سورة 286 آية 49 صفحة ، انت مش عارف انت طالع منين وداخل فين ، كل شوية الموضوع يتغير .
بل لدرجة إن بعض كبار علماء التفسير قال سورة البقرة لايوجد ترابط بين آياتها ، فهى سورة كلها أحكام .
وظهر فريق آخر من العلماء ردوا على المستشرقين إن مافيش كلمة فى القرآن مالهاش حكمة ، بل كل كلمة ليها حكمة وترابط مع غيرها لإن ده كلام ربنا سبحانه .
اجابة السؤال الأول وهو سبب التسمية ، واحد من بني إسرائيل قتل واحد تاني ومكانوش عارفين مين اللي قتله ، راحوا لسيدنا موسى -بصفته النبي- وسألوه مين اللي قتل ، باعتبار انه أكيد متصل بالله
ف ربنا رد على سيدنا موسى بأمر ذبح البقرة الصفراء عشان كده هما ردوا بعدها "أتتخذنا هزوا"
يعني احنا بنقولك مين اللي قتل الراجل تقولنا اذبحوا بقرة !
وقعدوا يماطلوا كعادة بني إسرائيل ، بعد ما ذبحوا البقرة، ربنا امرهم يضربوا الشخص المقتول بعظم البقرة الصفراء المذبوحة، ولما عملوا كده الشخص قام بعد موت وقال مين اللي قتله.
"فقلنا اضربوه ببعضها كذلك ييحي الله الموتى ويريكم اياته ..".
القصه كلها عن معجزه تبين قدرة الله تعالي وانه لا يستحيل عليه شئ .
إجابة السؤال الثانى باختصار هنحاول نربط الآيات ببعضها فى إيجاز .
سورة البقرة جزءين ، الجزء الأول عبارة عن 3 قصص ل 3 خلفاء فى الأرض .
الخليفة الأول هو سيدنا آدم "إنى جاعل فى الأرض خليفة" .
ربنا كلفه تكليف وكانت النتيجة إنه عصى ثم أطاع و جاب 50% فى التكليف "وعصى آدم ربه فغوى "
الخليفة التانى بنى اسرائيل "ولقد اخترناهم على علم على العالمين".
ربنا كلفهم تكليف ، كانت النتيجة 0% مسابوش معصية فى حق الله إلا فعلوها .
الخليفة الثالث إبراهيم عليه السلام "إنى جاعلك للناس إماما"
كانت النتيجة 100% وأطاع تمام الطاعة .
الجزء التانى من سورة البقره كله أحكام ، احكام الصيام والقصاص والأسرة وتحريم الربا وأحكام الدين والإنفاق .
ربنا قبل مايقول لنا الأحكام ، بيقول لنا انتو هتبقوا مين فى التلاته ، هتبقوا زي آدم (تطيعوا وتعصوا) ، ولا زي بنى اسرائيل "قالوا سمعنا وعصينا" ولا زى ابراهيم تطيعوا تمام الطاعة .
علشان كده الجزء الأول كان فيه قصة الثلاث خلفاء وبعد كده الجزء الثانى الأحكام والتشريعات
وفي الآخر قوله تعالي "لله مافى السموات ومافى الأرض وإن تبدوا مافى أنفسكم أو تخفوه يحاسبكم به الله ".
لما نزلت الآية راح الصحابة للنبى صل الله عليه وسلم وبكوا وقالوا يارسول الله أمرنا بالصلاة والصيام والزكاة فصبرنا وامتثلنا لأننا كلفنا بما نطيق ولكن هذا تكليف بما لانطيق ، فقال النبى صل الله عليه وسلم لاتكونوا كبنى اسرائيل مع موسى قالوا سمعنا وعصينا ولكن قولوا سمعنا وأطعنا ، ف لما قالوها وأكثروا منها مدحهم الله بقوله تعالى "آمن الرسول بما أنزل إليه من ربه والمؤمنون " ، "وقالوا سمعنا وأطعنا غفرانك ربنا وإليك المصير ".
ونزل التخفيف من الله عنهم بقوله "لا يكلف الله نفسا إلا وسعها لها ماكسبت وعليها مااكتسبت" .
والختام بدعاء الصحابة لله بقولهم "ربنا لاتؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا " يعنى بلاش تعاملنا يارب زي آدم لو عملنا زيه ف نسينا التكليف او أخطأنا ف تطردنا من جنتك .
"ربنا ولاتحمل علينا إصرا كما حملته على الذين من قبلنا" متعاملناش يارب زي بنى اسرائيل ، الإصر هو الشىء الثقيل على النفس لإن ربنا قالهم (فتوبوا إلى بارئكم فاقتلوا أنفسكم) .
"واعف عنا واغفر لنا وارحمنا أنت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين ".
الجمعة، 29 نوفمبر 2019
بقلم: إبراهيم همام، وعرض: محمد جمال سباق الحويطى
يخلط العديد من الباحثين والقراء بين كتابين
لابن إياس يحملان ذات العنوان وهو كتاب «بدائع الزهور في وقائع الدهور»، الكتاب الأول
يقع في 180 صفحة تقريبًا من القطع الصغير، ويتحدث فيه ابن إياس عن تاريخ الأنبياء والرسل،
وهو الكتاب الذي حذر منه العديد من العلماء والمؤرخين، وقد نسبه البعض إلى ابن إياس
ونسبه فريق آخر إلى السيوطي. (الغلاف رقم1). أما الكتاب الآخر فيقع في خمسة أجزاء.
نشره محمد مصطفى في 6 مجلدات (بخلاف الفهارس)، بدأ فيه بالحديث عن فضائل مصر ومحاسنها
والتعريف بمدنها وقُراها، وأرخ فيه لتاريخ مصر منذ الفتح الإسلامي حتى دخول العثمانيين
إلى مصر وحتى عصر سليمان القانوني (الغلاف رقم2).
ولعل ما ذكره المنفلوطي في كتابه النظرات
(ج2، طبعة هنداوي، ص247) حين قال: «فإني لم أرَ بين كتب التاريخ أكذب من كتاب «بدائع
الزهور»، ولا أعذب من عنوانه». كان يقصد به الكتاب الأول، فمن الصعب على أديب مثل المنفلوطي
أن يطلق حكمًا بكذب كتاب ذو أهمية في تاريخ مصر مثل كتاب ابن إياس خاصة أنه كتاب هام
في التأريخ الحولي لمصر.
ويكفي دلالة على أهمية هذا الكتاب -وهو
ما يرجح رأيي في أن المنفلوطي كان يقصد الكتاب الأول الخاص بتاريخ الأنبياء- قول مؤرخنا
وأستاذنا الدكتور محمد مصطفى زيادة حين قال: «والواقع أن هذا الكتاب كفيل وحده بأن
يجعل محمد ابن اياس عميدًا ثالثًا بين ثلاثة العمداء من المؤرخين في مصر في القرن الخامس
عشر الميلادي، وهم بحسب أقدميتهم الزمنية وجدارتهم التاريخية معًا أحمد المقريزي، ويوسف
ابن تغري بردي، ومحمد ابن اياس نفسه، كما أن هذا الكتاب الكبير بدوره ثالث ثلاثة من
المصادر المملوكية الأصيلة في ذلك العصر، بل يمتاز هذا الكتاب بأنه المصدر الوحيد أو
يكاد، لحوادث السلطان قانصوه الغوري…»
وكذلك قول الدكتور محمد مصطفى في مقدمته
لتحقيق كتاب بدائع الزهور: «ومهما يكون من أمر، فإننا نلاحظ أن المؤرخ ابن إياس كان
يحافظ على صحة ما يكتب، ويتوخى الأمانة العلمية فيما ينقله من أخبار وأحداث، عن المؤرخين
الذين سبقوه، كل هذا في اختصار، وعزوف عن الإطالة والإطناب، ولكن بما يدل على دقة ملاحظته،
وشدة استقصائه للحقائق، وتعليقه على الوقائع، مع مقارنتها بما يحدث في عصره، أو متابعته
لما تم في أمرها في العصور التالية، فقد كانت له شخصيته الحرة، وما هو معروف به من
الروية والتبصر والاتزان في أحكامه ونقده».
إبراهيم همام
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)